Ze wikkelden Hem in een doek en legden Hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats was in het nachtverblijf van de stad. Lucas 2:7

Lieve Broeders en Zusters,

Geen plaats voor jou!
Heb je wel eens te horen gekregen: “We hebben geen plaats voor jou?” Dat voelt als een afwijzing, niet welkom zijn. Het “geen plaats” is een steeds weer terugkerend refrein in het levensverhaal van de Heer Jezus. Om te beginnen is er geen plaats in de herberg. Jozef en Maria zijn gedwongen onderweg naar Bethlehem. Maria zit hoogzwanger op een ezeltje en dan dienen de eerste weeën zich al aan. Als ze aankomen zoeken ze een plekje maar nergens is plaats. De herberg is vol maar gelukkig kunnen ze terecht in de nabijgelegen stal. Uiteindelijk komt de Schepper van hemel en aarde, de Koning der Koningen ter wereld in een stal omdat er voor Hem geen plaats was. Helemaal geen plaats? Toch wel…Er is een plek in een voederbak voor het pasgeboren kind, die zich
later de goede herder zal noemen. De omstandigheden zijn dus echt armzalig. Maar juist dit teken krijgen de herders te horen (2:12). Vanaf het allereerste begin komt Jezus dichtbij de allerarmsten in onze samenleving. “U scheen in mijn duisternis, legde uw heerlijkheid af (Opwekking 595). Het “geen plaats” is een rode draad in Jezus’ bestaan op aarde. Op diverse Bijbelplaatsen lezen we van mensen die Jezus niet willen ontvangen, niet willen aanhoren, niet willen geloven en hem zelfs willen doden. Dit “geen plaats” vindt zijn dieptepunt in het “kruisig hem” wat het volk roept in het paleis van Pilatus en de dood van Jezus aan het kruis op Golgotha even daarna.


Plaats maken.
In de voerbak voor dieren ligt dus de Goede Herder. Aan het kruis van Golgotha hangt dus de verstoten vreemdeling. Jezus was als vreemdeling op aarde. Maar dat deed hij juist om plaats voor ons te maken. Plaats in Meditatie Gemeenstem, december 2021/Januari 2020 het Vaderhuis van God voor iedereen die plaats maakt voor Jezus in zijn of haar leven. Het geboorteverhaal van Jezus en zijn verdere levensweg zijn voor Christenen zeker ook een uitnodiging om plaats te maken voor de naaste, de ander; armen, vreemdelingen, asielzoekers, mensen die met de nek worden aangekeken, de gevaccineerde en de ongevaccineerde, alleenstaanden en ga zo maar door. Alle mensen die in onze samenleving vaak te horen krijgen: “we hebben geen plaats voor jou”. De gemeente is de plek waar plaats is voor iedereen die Jezus wil leren kennen. Plaats voor Jezus. Kerst vieren is vaak een hele drukte. We moeten van alles: naar ouders/schoonouders/ opa en oma, vrienden en naar de kerk. Bomen optuigen, boodschappen doen voor het diner en ga zo maar door. Veel mensen hebben zelfs op het feest wat Zijn geboorte viert geen plaats voor Jezus. Buiten alle drukte om is Kerst vieren toch bovenal je afvragen of er in jouw leven, in jouw hart plaats is voor Jezus? Hoeveel ruimte mag Hij innemen? Is dit het refrein dat jij graag zingt? (Opwekking 595): “Voor U wil ik mij buigen, U wil ik aanbidden als mijn Heer?” Plaats voor jou! Dat is ook het wonder van Kerst. Jezus kwam naar de wereld en werd mens uit liefde voor jou! Hij gaf uiteindelijk Zijn leven uit liefde voor jou! Hij kwam en gaf alles om plaats te maken voor jou. Heb jij deze Kerst en de rest van je leven plaats voor Hem?

Fokko Stalman