Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand. Lucas 10:27

Lieve Broeders en Zusters,

Energie, daar is de laatste weken veel over te doen. Alle prijzen stijgen en ook de prijzen voor gas en elektra gingen door het dak. Je moet goed vergelijken om tot een goede energieaanbieding te komen en dan ook nog eens beslissen; zet ik de aanbieding een jaar vast en gok ik erop dat het volgend jaar beter is of denk je dat de prijzen blijven stijgen en dan toch maar nu voor meerder jaren vastleggen. Je moet kiezen want zonder stroom en gas kunnen we niet, we zijn ervan afhankelijk. Zonder energie staat een hedendaags huishouden stil.

Ook als mens is dat het geval, je hebt energie nodig om te kunnen functioneren. Wanneer het lichaam moet vechten tegen infecties, ontstekingen en andere ongemakken dan verneem je dat als mens zijnde direct. Je bent sneller moe en functioneren zoals je graag wilt wordt moeilijk en soms zul je dingen moeten stopzetten omdat je er, zoals Gerard Joling dat zegt, de kracht niet meer voor hebt. Op het moment dat er geen energie is dan vraagt alles wat je doet een enorme inspanning. Dat gaat ook op voor de gemeente. Een gemeente zonder energie, zonder bezieling functioneert moeizaam. Alles wat er gebeurt vraagt een enorme Overdenking
inspanning. Dit zie je bijvoorbeeld in een gemeente waar een aantal mensen hun uiterste best doen om de zaken gaande te houden terwijl een ander deel het wel best vindt en weinig tot geen belangstelling toont en ook niet te motiveren zijn om mee te werken. Het kan dan voelen alsof die kleine groep de rest in een kar de berg moet optrekken. Je kunt je indenken dat dit veel energie vergt terwijl je weinig verder komt, sterker nog, je moet al je best doen om niet achteruit te gaan! Het is een situatie waarin mensen leegraken en teleurgesteld raken in de gemeente. Energie is dus ook belangrijk voor het gezond functioneren van een gemeente, maar je moet wel de juiste energie hebben. Benzine en diesel zorgen beide voor energie maar tank maar eens diesel in je benzineauto en je zult er niet ver meer meekomen. Gemeenten kunnen overleven door verschillende vormen van energie. Je kunt energie putten uit de wil om te overleven, uit de wil om alles te laten blijven zoals het was, uit een prachtig kerkgebouw, een schitterend combo en al dat soort dingen meer. Op zich allemaal energiebronnen maar voor een gemeente van Jezus Christus helaas wel de verkeerde. Als deze zaken je gaande moeten houden is het wachten tot de boel vastloopt. De enige juiste energiebron voor een gemeente van Jezus Christus is Jezus Christus zelf. Een hartstochtelijk geloof in God door de Here Jezus Christus is in staat om mensen in beweging te krijgen en ze enthousiast te houden. Liefde voor God is de energie die een gemeente voort moet drijven. Het feit dat de gemeente van Jezus Christus wereldwijd al meer dan 2000 jaar lang dagelijks groter wordt is het beste bewijs ervan dat het geloof mensen nieuwe energie geeft en in beweging zet. Een gezonde gemeente probeert dan ook om bij haar leden de liefde voor God te voeden door in haar activiteiten mensen in contact te brengen met God. Daar mogen ervaringen gedeeld worden, mag samen worden gevierd en mag samen worden gehuild. Samen voor Gods aangezicht wordt er aanbeden en wordt er geluisterd hoe de oude woorden van de Schrift op zo’n manier worden uitgelegd zodat ze ook vandaag de dag nog niets aan zeggingskracht hebben ingeleverd en inspireren ze om het geloof in het leven van alle dag handen en voeten te geven liefdevolle in dienstbaarheid aan God en aan elkaar. Een gezonde gemeente voorziet haar leden van nieuwe energie door de relatie met God te voeden. Niet alleen in de erediensten maar ook door geloofsgesprekken waar mensen worden uitgedaagd om na te denken over hoe ze zelf hun relatie met God handen
en voeten geven in hun eigen leven. Die gesprekken, in kleine groepen of gewoon onderling tijdens de koffie, helpen om zicht te houden op de Bron en inspireren om daaruit te blijven putten. Ik sluit af en dat doe ik met een aantal persoonlijke vragen: Hoe zit jij/u in de gemeente? Ben je nog steeds bezield door je geloof in Jezus? Hoe zit het met je liefde voor God? Willen we samen gemeente zijn op een manier die God eert dan hebben we elkaar nodig. Wanneer we samen putten uit de juiste bron en dat ook delen met elkaar, wanneer iedereen, geleid door de Geest, zijn plek inneemt dat zal God ook in ons midden grote dingen kunnen doen!


Fokko Stalman